СЕДАМ МАЧЕВА КОЈИ НАМ СЕКУ ЕНТУЗИЈАЗАМ

images

Да би наставник пожелео  континуирану примену метода активно оријентисане наставе потребно је да савлада одређен отпор који се природно јавља код већине наставника. То су углавном заблуде које имамо у вези са оваквим начином рада, а врло често и моћни изговори којима држимо себе на безбедном одстојању и уљуљкавамо се у добро познату и негујућу рутину.

1.СТАТУС КВО

Иако се често жалимо како понављамо једно те исто сто пута попут папагаја и како нам је посао бескрајно досадан, узалудан и некреативан, ипак упорно одбијамо да урадимо нешто другачије и учинимо ученицима и себи велику услугу. Зашто? Ако неко годинама ради на исти начин сваку лекцију подразумева се да му неће ништа значајно поћи наопако и да ће час бити одрађен цакум пакум, све у минут, све под конац, искусно и професионално. Често чујемо наставнике како кажу: Оно што је добро не треба мењати. Тачно, али колико смо заиста сигурни да је ефекат добар? Шта нам је показатељ? Мир на часу? Правилна расподела оцена у разреду? Хм. А како можемо знати да уз неке нове методе не бисмо постигли више? Па можемо знати једино ако пробамо, ако се усудимо да променимо статус кво. Нека то буде по цену да час не буде савршено скоцкан и да доживимо неизвесност коју ће донети промене. Вредеће ако видимо ученике како са осмехом излазе из учионице и коментаришу како им је час пролетео.

2.ПРЕВИШЕ ПОСЛА

Стално добијамо нове обавезе и све веће и веће брдо папирологије коју треба попунити, нови правилници, инклузија, портфолио, промене програма , нови профили, само нам још фале нове припреме и ново осмишљавање већ осмишљених часова. Чињеница је да увођење нових метода захтева време и труд, али не у оној предимензионираној мери, како се обично мисли. Нико не очекује да наставник промени све часове одједном и да се окрене за 180 степени у тренутку. То би требало да буде процес, континуиран и постепен, са оним темпом који наставнику одговара, а онда, мало по мало и другачији часови ће постати добро позната и негујућа рутина, а промене уобичајена потреба.На крају крајева неки од интерактивних часова нам остављају простор и време да осмишљавамо нове идеје за неке  следеће часове, будући да ангажман наставника на самим часовима понекад бива минималан. Труд уложен у 45оминутни монолог замени се трудом уложеним у припрему, док је на самом часу највећа активност на ученицима.

3.БУКА НА ЧАСУ

Уколико се одређен садржај  представља фронтално и сви треба да чују, подразумева се да је тишина предуслов,међутим уколико се ради групно, интерактивно, мора да постоји одређен степен буке. Постоје наставници који не толеришу већу буку на часу и то може представљати кочницу у примени оваквих метода. Ученици такође могу ове промене схватити као зелено светло да се понашају опуштеније и наставник ће морати да им стави до знања шта се толерише а шта не. Опште је начело да је час који се не чује из ходника сасвим сигурно квалитетан час који држи искусан ауторитет. Међутим, једино што је ту сигурно јесте да професор спроводи строгу дисциплину на часу и ништа више. Уколико се држи под контролом, бука може да буде креативна и динамичка полуга, може да представља добру атмосферу, спонтани израз сваког ученика, пробуђену енергију , заинтересованост, олују идеја, а све су то позитивни исходи једног часа.

4.НА МОЈ ПРЕДМЕТ НИЈЕ ПРИМЕНЉИВО

Постоје  методе које се не могу  применити у сваком предмету , али не постоји предмет који не може да се учи на интерактиван начин. Толико је пуно већ смишљених метода међу којима можемо пронаћи праве и још толико оних које чекају да буду смишљене од стране баш нас, што да не? Једном кад почнемо да примењујемо различите методе, буди се и наша сопствена креативност па нам новорођене идеје таман одговарају нашем предмету, нама као наставнику и разреду којем предајемо. Садржај наставног предмета није кључан, овде се ради о форми, начину рада, на пример предмети који захтевају рачунање теже ће се уклопити у неке форме али уз прилагођавање могу да користе читаву палету метода( експертска слагалица, клупко, торта, учење по станицама, ситуације за учење,…) Класичне методе рада не треба потпуно избацити, оне су неопходни саставни део програма и одређене лекције морају да се обраде монолошком и фронталном методом, уз дијалошке моменте и барем петоминутни индивидуални или групни рад.

5.МАЛО ГРАДИВА ЗА ПУНО ВРЕМЕНА

Није заблуда , заиста нећемо пуно градива прећи на овакав начин, али да ли је важније колико метара неког животног пута пређеш или како га прелазиш, шта успут све видиш, доживиш, како се осећаш?…Да ли је важније искусити што више тога или извући што више из искуства? Ако ћемо да вагамо, боље да науче мало али квалитетно него да уче много а запамте скоро ништа. Знам, постоји план и програм који треба да се испоштује и треба се држати основних исхода, наравно, али има ту простора за прилагођавање, кројење по мери, продужавање и скраћивање. То је само оквир, слику стављамо сами. Биће лепа онолико колико смо вољни, смели и креативни. Циљ школског образовања није гомилање знања и стварање ходајућих енциклопедија. Данашњим генерацијама су све информације свега један клик далеко, уколико и када им затребају, знаће да их пронађу. Наша улога требало би да буде усмерена више на то да их учимо како да употребљавају информације, селектују, проверавају, критички размишљају, повезују непознате са познатим информацијама, да буду проактивни, тимски оријентисани, да имају здрав такмичарски дух, а то је управо оно што активно оријаентисана настава развија код ученика.

  1. ДАМОКЛОВ МАЧ

У ишчекивању надолазеће невоље не можемо да уживамо у тренутним задовољствима, као што је Дамокле усред гозбе видео да му над главом виси мач окачен о коњску длаку и изгубио вољу и апетит. „Све је то лепо, али ученици ће се опустити и распустити и ништа неће учити јер ће схватити предмет и наставника неозбиљно“ Неки  ученици сматрају добрим наставником оног који пуно прича и то , по могућности, тако да га нико не разуме јер, ето, то је знак велике стручности. Ако пак ученици раде већи део посла то је онда знак да наставник нема шта да пренесе, да је лењ, да га баш брига, да га мрзи да прича, да је неозбиљан.. Наставник који је сигуран у своју стручност и ауторитет неће се снебивати да се поигра са ученицима на часу, да им препусти реализацију, па  и организацију часа, да се насмеје са њима и опусти се. Требало би да им докажемо да учење може да буде лако, забавно и готово неприметно. Ако ученици и покажу неке знакове погрешног размишљања, то  не би требало да обесхрабри наставника већ да га подстакне да , уз права објашњења, укаже на значај и ефекат оваквог начина рада. Убрзо ће ученици и сами осетити позитиван ефекат, тако  да објашњења више неће бити потребна.

  1. ЈА ТО ПРИМЕЊУЈЕМ ОДАВНО

Одлично, осим ако то није презентација од стране ученика сваки час, што се сведе на то да један до два ученика буду активни, а остали ко зна на ком облаку. Притом се не води рачуна о начину и квалитету презентовања, већ се награђује читање са слајдова готових power point презентација  скинутих са интернета. Наравно, треба наградити сваки труд, али могу они много више, може та презентација да буде осмишљена тако да активира већину разреда, да и сама буде интерактивног типа. Може та презентација да представља вежбање вештине самопредстављања, могу ученици да буду критичари једни другима и да предлажу начине побољшања презентовања. Активно оријентисана настава је много више од примењивања једне карактеристичне методе, то је концепт целоживотног учења, то је педагошка филозофија, то је живи организам који се стално развија. Једини мач који ће се заиста стално витлати у ваздуху јесте: Кад једном почнем, нема стајања јер ће  ученици очекивати увек нешто ново…..Да, само што то уствари и није мач, у психологији се то зове мотивација.

проф. психологије Санела Марковић

Advertisements
This entry was posted in Активна настава, Oстали чланци. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s