Прокрастинација

prokrastinacija_ilustracijaСве већи проблем данашњице је стално одлагање обавеза. Другим именом, ова све чешћа појава у друштву, назива се прокрастинација. Многи психотерапеути ово називају БОЛЕШЋУ, али заправо прокрастинација је НАВИКА. Навику сталног одлагања обавеза немају само одрасли људи већ и тинејџери који тек схватају шта је заправо бити “пун” обавеза, а који су уз то још и лењи. Не, прокрастинација се не везује са лењошћу већ са бежањем од обавеза које су нам непријатне. Ти онда те обавезе одлажеш за следећи дан јер се тако смањује стрес који ти та обавеза проузрокује. Али, нажалост, сутра ће те сачекати та иста обавеза, а стрес и проблеми ће се повећати.

Већина људи прокрастинира, бар понекад, али то је у реду, донекле. Треба препознати када је одлагање постало навика.

Када је прокрастинација навика, онда садржи бар следећа два елемента:
1. Свест да постоји непријатна активност која је приоритетна
2. ‎Замена те активности неком пријатном
Када препознаш непријатну активност, осећаш се слуђено око тога како да изађеш на крај са њом. Расправљаш се сам са собом- да ли да се упустиш у ту активност или не. Обећаш себи да ћеш то урадити касније и бавиш се активношћу која је пријатнија и помоћу које бежиш од првобитне активности (храна, алкохол, музика, ТВ, телефон,…). Настављаш да је избегаваш све док те рокови не натерају да то урадиш под тензијом или да једноставно одустанеш. Поново обећаш себи да се то неће поновити и понављаш шаблон изнова и изнова…
Ако се ово дешава, твоје одлагање обавеза је постало навика и мораш се потрудити да је се отарасиш. Међутим, знамо да и поред лоших навика постоје и оне добре- опрати зубе одмах после јела, држати собу уредну, никада не каснити,… Па тако постоји навика која је супротна прокрастинацији и назива се “УРАДИ ОДМАХ” навика. Звучи једноставно, а и јесте једноставно!

Показаћемо ти процес ове навике:
Као и код прокрастинације, препознаш непријатну активност и тумачиш узбуђење или претње исте. Али, доносиш  одлуку да се њоме и позабавиш. Организујеш се и почињеш да се суочаваш са задатком. Завршаваш активност! И то је све што је потребно да урадиш да касније не би осећао терет који те у стопу прати. Јер, прокрастинација повећава осећај анксиозности, стреса, а смањује самопоуздање. Када задржиш навику “УРАДИ ОДМАХ”, не само да избегаваш негативне емоције, већ доприносиш личном развоју.

Није немогуће отарасити се прокрастинације. Пре свега треба да утврдиш
1. Зашто би оставио обавезу за други дан када то можеш да урадиш одмах?
2. Започни од малих “залогаја”, ако је у питању велики пројекат треба га поделити на мање задатке
3. ‎Прослави сваку малу победу!
4. ‎Перфекционизам није решење, јер не може све бити под “конац”
5. ‎Препусти се и увек мисли на резултате које ће ти донети испуњење задатка.

И увек мисли на једну најбитнију ствар- када се задатак испуни, нема га више.

danas sutra

Ана Вјештица III-3
Катарина Ватраљ III-3

Advertisements
This entry was posted in Упознај себе!, Oстали чланци. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s